24 юни 2012 г.

Еньовден - един празник на природата и сетивата


Днес е Еньовден - ден, който бележи началото на летните празници.
Самият той се смята за тракийско наследство и се чества в деня на лятното слънцестоене, затова и е наречен още Ден на Слънцето, най-големият летен празник. На този ден слънцето се намира в зенита си и денят е най-дълъг. Народните предания казват, че при изгрева си то трепти, играе и който го погледне в този момент, ще е здрав и щастлив през цялата година.  Старите хора казват още, че „Слънцето на този ден се прекатурва и потегля към зимата, Еньо намята кожуха си, за да ходи за сняг”, а денят започва да намалява.
От този ден започват да се нижат летните празници - Петровден (29 юни),  Свети Врач – ден на билкарите и лечителите (1 юли – празник и на град Сандански), летния Атанасовден „среди лето” (5 юли), Света Неделя (7 юли) и летния ден на пчеларите Свети Прокопий (8 юли), Горещниците (15, 16 и 17 юли), Илинден, ден на летните бури (20 юли).
Обичаите и обредите, изпълнявани по време на летните празници, целят преди всичко предпазване на реколтата от природни бедствия (градушка, суша, огън), както и от злонамереното магическо „обиране/крадене”
На Еньовден се берат билки, които според преданията са най-силни и лековити, ако са набрани именно в този ден. Най-добре е това да става в ранни зори, за да са поели първите лъчи на слънцето и росата по тях да е еньовска, лековита. Берат се 77 билки и половина, които лекуват точно толкова болести. Половин болест била нелечима. Правят се големи венци от полски цветя, под които се провират всички за здраве.
В предната вечер, моми залагат под розов храст котлета, пълни с вода, накичени със здравец и червени конци.  В тях  пускат пръстени, а на заранта се правят гадания за женитба.
А в ноща преди празника, най-потайната и мистериозна нощ на годината, скитат магьосници, бродници които крадат от нивите и стадата най-хубавото, берат омайни билки и правят магии.

Еньовден е цяло събитие, един празник на единството между човека и вселената,  изпълнен с много колорит, магия и надежди.


Ето  моя ден в музика и снимки:


Утро,

тишина,

път,

прохлада!

Въздух,

свежест и ухания...

Вдишвам!




Земя, треви, природа...

Слънчев изгрев и

леки стъпки във роса.


Вода кристална

Изкушение

Треви и вятър, свобода



Цветя и багри...


нежност, трепет и целувка


Божествено!


Загадка






Гори и сенки, пътеки, бяг и смях 

И пак целувка



Високо!


Облаци, копринени
 ....

Уединени, влюбени и силни.
Дълбоки корени и семена. Устои.


Поля, жита, злато, хляб...


... оцелели



Тихи стъпки, сливане... 

и птичи песни.



Пак треви... и мирис на живот




Магия!  
Съвършенство!


Бяло, нежно, просто и вълшебно...

Мечтания...


и пчелици




и живот, любов...


Безкрайна прелест!




Надежди


Спирала 
Безкрай



Въздух , тихи стъпки,  две ръце до други две...



... омая




Бог,  Природа, Любов и Магия!






Това бе днешният Еньовден - вълшебен повече от повече, ден на забавление и равносметка, завършил с лятна буря, баня с Еньовски дъжд и стихове за десерт:


Еньова магия

Звездна нощ обгърнала земята,
наметната със тъмно син атлаз,
с прохладен дъх и мирис на трева
в омаен сън тя всичко прикова.

С трепет чакала тъмата,
завита само със любов,
грабвам бързичко торбата,
навън пристъпям с благослов.

Разпуснала коси, поглеждам към небето.
Луната, бяла топка от опал,
разпънала пътека от коприна,
ме води точно към целта.

С ръце треперещи посягам,
намирам клонче от елмаз,
думи страстно шепна в мрака
и превивам се в екстаз.

Огън във очите ми блещука,
засиявам цялата от страст...
ставам самодива, пощурявам,
и танцувам с огнени крила.

Търся те във сенките и моля,
с нежен глас за твоята любов,
във вечна вярност ти се вричам.
Опиташ ли, си най-щастливият ми роб!

Затуй, не бягай, страннико обречен!
Не поглеждай и за миг назад!
Аз съм  вещица, човече!
Изгори със мен във огнената жар! 

...

Нощта омайна е и сляпа,
нощ на тайнства и стихии.
Момиче съм от истина  и огън.
Изпий ме жадно - аз съм  Еньова магия!
















6 коментара:

  1. Много красиво, Ирма!
    Хубави места си заснела пак и посетила :) а за тревите и билките :) половинът е фен у нас, аз съм само ползвател.
    Поздрави и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  2. Прекрасна е България, Пепи, най-прекрасната! :)
    У нас аз си падам по тревите най-вече, във всякакъв вид ;) Е, не съм в никакъв случай вегетарианка, но общо взето обичам всичко, а полезното най-много. Дай ми шоколад, та да видиш :)))
    Останалите са върли месоядни :)
    Благодаря ти! Хубава да е и твоята седмица!

    ОтговорИзтриване
  3. Прекрасни снимки!Много ми харесаха....Обичам чай от билки,зеленийки и тем подобни.
    Хубав ден,Ирма!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Винаги предпочитам чай от билки! Не ми допада нито плодов, нито гранулиран. Искам да ми е всичко истинско, аз да си го направя, да знам точно какво и колко има вътре, да си го комбинирам според настроението и нуждата :)) Затова правя, струвам, но гледам всяко лято да си набера билки. Абе, искам всичко, ама понякога не може ;)
      Хубава вечер на тебе, Живка!

      Изтриване
  4. Ирма,уникална колекция от кадри,неповторима красота!Един такъв ден може да зареди човек с усещане за пълнота за месеци напред!Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  5. Така е, Роси! И се радвам, че тази година отново успях да погълна малко от магията на празника, макар и да бях забравила точно кой ден сме! :)
    Благодаря ти!
    Щастливо лято ти желая, мила!

    ОтговорИзтриване