26 април 2013 г.

Великденски приготовления 2

Козунак



Да не си помислите, че Великден ще посрещнем само с курабии? :-)
Козунакът е другото голямо изкушение на този празник. Понякога е небрежно оплетен, понякога е във вариант на кифли и винаги добре приет на масата ни. Но, щом става въпрос за Великденски козунак, винаги го оформям на малка плитка и завивам  в кръгла форма. Не че не харесвам по засуканите плетки, но тези малки, кръгли козуначета са ми много симпатични и ми е по-удобно като разчупя един, да свърши наведнъж, а не да остане от него. Случва се и два да разчупим, особено когато са още топли, ухаят невероятно и никак, ама никак не можем да им устоим. Тогава един не стига!  ;-) 



Правя го по рецептата на мама (а може би е на баба)

Продукти
/за 5 бр. средни козунака - плетени с 2 фитила/

7 яйца
1400-1500 гр. брашно
400 гр. захар (2 ч.ч.)
2 с.л. олио
300 гр. разтопено масло
1 равна ч.л. сол
2 кубчета пресна мая (или 3 пликчета суха)
1 ч.ч. топло пресно мляко (230 мл.)
4 бр. ванилова захар

Приготвяне

Тестото можете да замесите и с помощта на робот, но ако все пак решите да действате на ръка, както аз предпочитам, ето какво да направите:

В купа натрошаваме на ситно маята, добавяме ½ ч.ч. захар и малко брашно и заливаме с топлото мляко. Разбъркваме добре, за да стане на гладка каша, като смес за палачинки. Покриваме и оставяме настрана за 15 минутки да шупне.
Отделно, в по-голям съд пресяваме брашното и солта. Правим кладенче и в него сипваме маената смес + разбитите с останалата захар и ванилия 6 яйца.. Замесваме тесто, като в процеса на месене по малко добавяме разтопеното с олиото масло. Месим като захващаме тестото от дъното и теглим нагоре, към нас, захлупваме напред към дъното, захващаме отново и пак теглим нагоре, към нас. Тестото е меко, но еластично и се разтяга добре. Това действие продължава доста  време – колкото по-дълго го разтягате, толкова повече и по-дълги конци ще има готовият козунак. Много е уморително, но от омесен на ръка козунак не съм виждала по-добър. Някога баба теглеше по 15-20 минути – как не се изморяваше! Аз приключвам доста по-рано, но пак има големи конци и в моя козунак. Така че препоръчвам поне едно 10 минутно теглене. Първоначално тестото ще ви се лепи по ръцете, но с добавянето на още, и още мазнина ще се оформи гладко и ръцете ви сами ще се изчистят от полепналото. Накрая го изваждаме на работният плот и доомесваме като оформяме хубава питка. Намасляваме хубаво съда в който сме месили (може даже и по-голям да ползвате) и поставяме вътре тестото. Намазваме го и отгоре с мазнина, покриваме със стреч фолио и му метваме една покривка, сгъната на няколко ката. Оставяме го настрана, на топло да втасва. Добре е да не се мести!

Когато тестото утрои обема си го изваждаме на плота.

Ако искаме да направим 5 козунака (като на първата снимка), разделяме тестото на 5 части. Всяка една на още две, които оформяме на тънки фитили и усукваме. После завиваме на кравайче и готово.

Ако пък искаме да оплетем така козунаците, както е горе на втората снимка (не този с плънката), ще излязат само три броя, защото в такива влиза повече тесто. В такъв случай разделяме цялото тесто на 3 равни части, като всяка една делим на 4, леко преомесваме, за да са гладки и  покриваме отново за 10 минутки да се отпусне.

Взимаме 4 топки и с добре намаслени ръце (нека си имаме малко мазнина в една купичка до нас - олио, масло или смесена)  ги оформяме на фитили с дебелина на наденица. Оплитаме ги на стегната плитка...






... която накрая завиваме на кръг. Краищата подпъхваме отдолу.
Така оформяме и останалото тесто. Така оплетени се получават 3 козунака, които поставяме в тава, застлана с хартия за печене. 

Аз направих вчера само два по-едри (единият с плънка), с намалена доза с 1 кг. брашно.
Пак казвам: ако плетете козунаците с плитки от 2 фитила, от горе посочената доза излизат 5 броя.

Добре е ако имате форми за козунак да ползвате тях – така няма да рискувате да се разлеят настрани, а и стените на формите ще ориентират бухването нагоре. Ако ги редите в тавата на фурната както аз правя, оставете достатъчно разстояние между тях, за да не се слепят след като втасат отново. 
По желание в козунака може да се добавят пияни стафиди (накиснати за 1 ден/нощ в ром), парченца локум, чипсове шоколад,  нарязани орехи... каквото се сетите. Може да разточите тестото на кора, да намажете с масло и да поръсите с ядки, канела, да намажете с някакъв  мармалад и да завиете на руло, че даже и пак да оплетете. Вариантите са много и всеки би дал отличен резултат. Всичко в оформлението е въпрос на фантазия и вкус. 
Така готовите, наредени козунаци оставяме да втасат отново.
Вече, окончателно втасали ги мажем с останалото едно яйце, разбито добре с 1 с.л. прясно мляко. Отгоре ги ръсим с кристална захар (аз я смесвам с пликче ванилена захар). Може и да ги гарнирате с филирани бадеми – пак е много вкусно и красиво, но в този случай не слагайте фините бадемови люспички в началото, защото рискувате да се запекат доста и да потъмнеят. Затова, след като се зачервят леко козунаците, набързо ги намажете отново с яйце и тогава поръсете ядките. 


Печем в предварително загрята фурна на 180° за около 25-35 минутки, в зависимост от големината им. 

Добре изпеченият козунак е лек, с красива златиста кора отгоре и отдолу, При почукване по долната кора издава кух звук. 



Не завивайте козунака докато не се охлади добре, защото все още изпуска пара и това може да доведе до овлажняване! Добре е да се охлади настрана, върху скара, за да изпусне всичката пара от себе си както отгоре, така и отдолу. Тогава вече ако го завиете с месал може да остане мек с дни, дори седмица и повече. Ако имате платнена торба с нанизани в края й връзки, тя ще е идеална за съхранението му.



Добър резултат можете да получите и когато месите тестото в машина за хлаб, но удовлетворението от напълно ръчно изработен козунак е неповторимо, знаете, че всичко е плод на вашите усилия и ръце. :-)





Този направих като заделеното за него тесто (половината от цялото количество) разделих на две части, разтеглих с ръце на правоъгълни кори с дебелина около 5-6 мм. (да не са много тънки, за да не се пробият от плънката), поръсих с какао, посипах натрошени на едро орехи и парченца локум (1 цяла кутийка, като нарязах всяко локумче на 4). Завих на рула и после ги оплетох едно с друго. Завих на кравай и леко, с остър нож направих къси, но дълбоки разрези по плитката. При втасване те се отварят и става много красиво. Ако рулата са по-дълги, плитката респективно ще се получи с повече навивки и ще е още по-красив такъв козунак. За вкуса мога да кажа, че стана изключителен, даже повече ни се услади от натуралният! Горещо препоръчвам!  :-)



Ами, това е! Приятно подготвяне на празника и да ви е сладко!







14 коментара:

  1. Чудесни са, Ирма!
    Усетих уханието им :)
    Много сложна плетка!
    Хубав ден, мила!

    ОтговорИзтриване
  2. Невероятни са козунаците ти, Ирма! Много красиви, жълти, на конци - истинска мечта! Прекрасен цветен уикенд ти желая! :)

    ОтговорИзтриване
  3. Дани,благодаря! :)
    Не е сложна никак плетката, така ти се струва заради многото снимки, но исках да покажа стъпка по стъпка как се изплита, защото се получава много красиво.
    Еви, ласкаеш ме! Наистина са мечта - момчето ми почти се справи наведнъж с единият. :)
    Много усмихнат, слънчев и весел уикенд ви желая, момичета!

    ОтговорИзтриване
  4. Какво лакомство само... И да се чуди човек защо за някои ястия се сещаме само по празници? Тези козунаци ще е грях само веднъж да се направят, прекрасни са.
    Хубава вечер ти желая, Ирма!

    ОтговорИзтриване
  5. Хич и не ми мина през ума,че ще я карате само на курабии,Ирме:)))))Разкошни козунаци!А плетката ти е не позната за мен и ще я пробвам!Браво!

    ОтговорИзтриване
  6. Ирма, ти и твоите козунаци сте върха! Бих дошла да ме научиш! Целувки!

    ОтговорИзтриване
  7. Ирма, облещих се пред монитора! Още малко остана и аз ще плета козунаци :) Много красиви, изящни направо са станали твоите! Този с разрезите ми се усмихва :) И тази плетка е много интересна. Записвам си я и ще пробвам да я направя. Благодаря ти за прекрасната публикация! Прегръдки от мен, с пожелание за хубави празнични дни!

    ОтговорИзтриване
  8. Права си Гери, даже много, но нека е по-рядко, нали? Хем да ни е празнично, когато го има на масата, хем да не прекаляваме с тестото и захарта, че козунак как влиза лесно... :)))
    Поздрави и приятна съботна вечер!
    Миленка, благодаря ти, мила! Непременно опитай, не е никак трудно, а и ще останеш доволна! Поздрави и усмивки!
    О, добре си дошла Мише, ще те науча, разбира се. Най-вкусните козунаци ще те науча да правиш! ;) Целувки и от мен!
    Снежи, оплети си непременно козунаци, поне ще знаеш какво си сложила в тях, най-малкото. Този с пълнежа е с невероятен вкус, наистина! :)
    Колкото до плетката, да, много е ефектна и е лесна, колкото и сложно да изглежда на снимки. Благодаря ти за комплиментите, мила, радват ме! Поздрави и целувки!

    ОтговорИзтриване
  9. Страхотни козунаци,
    по тази плетка правя и аз -
    твоите изглеждат прекрасно, а и рецептата е чудесна!
    Сърдечни поздрави,
    светли, хубави и усмихнати празнични дни, Диана

    ОтговорИзтриване
  10. Ирма, чудни са! Ароматни, вкусни, не напразно веднага единият се е изконсумирал! :)
    Честита Цветница!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  11. Вълшебства си сътворила,Ирма!
    Козунаците са не само чудесни на външен вид ,а и със сигурност неустоимо вкусни!
    Специални поздрави за Цветница!

    ОтговорИзтриване
  12. Прекрасни козунаци ! Не се и съмнявам за вкуса им ,щом са по рецепта на баба и мама ...Бих искала да зная точното количество ,на продуктите ,които си употребилаи ..още ,тези на снимката наистина ли си ги омесила без робот :)
    Ива

    ОтговорИзтриване
  13. Благодаря, Дианка!
    Спорна, лека и приятна страстна седмица! Поздрави!
    Ина, почти целият, за да съм точна :) Благодаря за милите думи!
    Весели празнични дни от мен!
    Мира, благодаря ти много! Силни думи казваш, караш ме да се червя! :) А на Цветница е именния ден на дъщеря ми и празникът ми е много скъп.
    Светла, празнична седмица ти желая! Поздрави!
    Ива, имам само един ръчен миксер и един пасатор с блендер - това са ми помощните уреди в кухнята. Миксера ползвам само за разбиване на белтъци, сметана и някои кремчета, а пасатора... знаеш. :) Всичко, което виждаш в блога ми е месено на ръка. Аз обожавам да си играя с тестото, да го усещам в ръцете си и никога не бих се доверила на робот, макар някои успешно да се справят с него. Е, може да им е по-чисто докато месят, не че аз цапам (даже съм малко маниачка на тая тема), но нищо не би ме отказало да меся с ръцете си. Плюс това съм от сой ;))) А мазнината и упражненията с тестото знаеш ли какви чудеса правят с ръцете ни :)))
    Едно време жените как са месили без днешните уреди, бавно, дълго и упорито, всичко само с две голи ръце. И пак са правили козунаци, и то какви!
    Приемам въпроса ти за комплимент и ти благодаря за милите думи, Ива!:)
    Продуктите, които съм дала са точни, за 5 малки козунака или 3 средни. За тези двата, които съм снимала, съм намалила количествата с 1/3.
    За плънката на единият: какаото е толкова, колкото да потъмнее тестото като го наръсиш (може би 1 пълна с.л.), орехите са около 1/2 ч.ч., а локумът е една кутийка като тази на снимката.
    Ако спазваш точно препоръките ми на замесване, би се справила не по-зле от мен. Всеки може, иска се само мерак! :)
    Поздрави и хубава, празнична седмица!

    ОтговорИзтриване
  14. Благодаря ти за бързия отговор .Признавам ,ти си вълшебница ,за мен това е непостижимо ...Но няма да се откажа ,все пак за празниците и аз ще направя домашен козунак ..е няма да е като твоя ,но искам в къщи да ми замирише на празник..
    Още веднъж ти благодаря и весели празници !:)
    Ива

    ОтговорИзтриване