9 април 2013 г.

Ябълков сладкиш

/Apple pie/


Честно казано изобщо не бях планирала да правя сладкиш, още повече ябълков, но му се нахвърлих почти веднага, щом го видях при Нели. Знаех, че ще се хареса от всички у дома.
Не обичам да ям сурови ябълки, но пък обратно на това, не знам има ли нещо приготвено от тях, което да не ми харесва – това сокове,  щрудели, кремове и мусове, сладкиши и пити и какво ли не, всичко ми допада. А комбинацията им с ядки е неустоима за мен.
Ако имах нужното количество ябълки бих го приготвила още на часа, но се наложи да изчакам до другият ден. 



Прибрах се от пазара с натежали торби, след като пак се заплеснах, както винаги по сергиите :-)  Ех, да знаех и сушени сливи да купя, ама кой да ми каже, че у дома няма – някой си ги беше хапнал сладко, но не признава. И последният буркан с мляко си беше заминал – намерих го в мивката, пълен с вода. Новата доза млекце пък оставих да се кваси преди да изляза. Уфф!...

Карай! Няма да се отказвам, имам квасена сметана и стафиди, кайсии, череши, все ще свършат работа! Избрах черешите. Накиснах ги, както Нели казва в гореща вода за около половин час и се заех с орехите. Не обичам да ги троша, и да ги чистя също – все се набождам по пръстите. Но обичам да си ги хапвам, и то много :-)  Де да имаше сега кой да ме замести, но... повиках Неволята, пък тя веднага взе, че се отзова.  Двайсетина ореха все някак стиснах с орехотрошачката и набързо извадих разкошните ядки, две-три в устата, другите настрана, да чакат!
И се почна!
Става бързо – забъркваме млякото/квасената сметана с чаена лъжичка сода бикарбонат, изчакваме да кипне и добавяме захарта; миксираме докато се стопи;  добавяме брашното и мазнинката (при мен разтопено масло), а след като се поемат ароматизираме с лимонова кора (аз добавих и  2 пликчета ванилова захар).

Продуктите с моите изменения са:

1 пълна ч.ч. квасена сметана
1 равна ч.л. сода бикарбонат
1 ч.ч. захар (тръстикова, нерафинирана)
2 ч.ч. брашно
60 - 70 гр. разтопено масло (повече от половин пакетче от 125 гр.)
1 ч.л. лимонова прах като тази
2 пликчета ванилова захар

Ползвах също:

3 големи ябълки
2/3  ч.ч. сушени череши
20 едри ореха
2/3  ч.ч. филирани бадеми
квасена сметана за сервиране (с 1 ванилова захар в нея)

След като тестото е готово, го разпределяме в намаслена и напудрена с брашно тавичка с каквато форма си изберете (моята е с падащи стени – 26 x 26 см.) и подреждаме отгоре обелените и нарязани на кубчета или лунички ябълки. Аз избрах форма на лунички. По между им разпръсваме отцедените плодове (в оригинал е със сушени сини сливи, но може да ги замените със стафиди, боровинки, череши и т.н. – каквито имате или предпочитате), а след тях посипваме ореховите ядки. Ядките нарязани на средно или едро. Избрах да са по-едрички, а някои дори оставих на половинки. Отгоре поръсваме обилно с филирани бадеми и веднага вкарваме в предварително загрятата фурна да се пече.
Нели е пекла с обдухване на 170°, а аз на 180° без вентилатор. Печем до готовност, като времето за това е ориентировъчно около час ± 10 минутки. Проверяваме с клечка за зъби – може да излиза леко влажна, но да няма по нея следи от тесто!

Изваждаме, охлаждаме напълно и поръсваме нежно с пудра захар. 


Сервирах с леко подсладена квасена сметана и налях орехово вино или ликьор, както го нарича половинката. Гъст и черен, леко стипчив и леко горчив – идеално допълва сладостта на сладкиша и аромата на ябълки. И... много ни се услади!  :-)  
Изобщо не съм се подвела в преценката и усещането си - сладкиша си струва и съм изключително  доволна, че го приготвих!  



Нели, благодаря ти, мила, за споделената рецепта!

Ако и вие сте вече заразени, колкото мен, точната рецепта взех от тук

Пригответе го и да ви е сладко!





17 коментара:

  1. Ирма,фантастичен е!
    И със сметана е станал сигурно още по-вкусен!
    Прегръдка и хубаво настроение!

    ОтговорИзтриване
  2. Страхотен сладкиш и много красиви снимки, Ирма! Поздрави и за двете! :)

    ОтговорИзтриване
  3. страхотна публикация,а снимките ....
    да си оближе човек монитора !!!!
    разкиша е страшно съблазнителен
    поздрави и хубава вечер

    ОтговорИзтриване
  4. Със сигурност си е струвало всичко преживяно. Изглежда прелестно и много вкусно, ароматно...
    Поздрави, Ирма!

    ОтговорИзтриване
  5. Рече, отсече и го направи! :)
    Неуморима си и предизвикателна!
    Ирма, невероятен е! И как само апетитно си го поднесла!
    Чудесни снимки!
    Сърдечни прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  6. Ех, значиии :) ужасни сте и двете :) сега и аз ще го направя, че даже и ще участвам дейно в изяждането :)
    Поздравления от мен и за теб и за Нели :)
    Хубаво утре!

    ОтговорИзтриване
  7. Ей този сладкиш и аз си го заплюх, но през седмицата ( работната) не ми е до сладкиши;(
    И твоят изглежда също толкова неповторимо, както на Гуинет!
    А аз даже сега разполагам с всички продукти;)
    Хубава сряда, Ирма!

    ОтговорИзтриване
  8. Дани,
    Еви,
    Траянка,
    Мария,
    Гери,
    Ина,
    Зори,
    Марта
    ,
    благодаря на всички ви за милите думи, момичета! Радват ме всеки път и сега също! Ама сладкиша си заслужава овациите, така че го направете и няма да сбъркате! Гарантирам за вкусът му! :)
    Поздрави сърдечни и спорен ден!

    ОтговорИзтриване
  9. Ирма:) два три в устата, другите да чакат:):):) хей, голяма си усмивка ти! Страхотен сладкиш и много зареждаща публикация! Благодаря ти! Поздрави!
    * Снимките са много готини!

    ОтговорИзтриване
  10. С Нели сте безмилостни,Ирма,една след друга изкушавате ли изкушавате с този дъхав сладкиш,как да не си поиска човек поне едно парче!Много ми допада и на мен всичко с ябълки.
    Много уютни снимки си направила,чудесна презентация!
    С пожелание за ведър ден!

    ОтговорИзтриване
  11. И аз се присъединявам в комплименти за сладкиша и за уютните снимки. Сушените черешки са мил спомен от моето детство, имат вълшебен вкус...
    Чудесен е, Ирма, ще си го приготвя и аз при удобен случай!

    ОтговорИзтриване
  12. Ирмичка, страхотен е станал. Трябва да ти споделя, че вече го направих и със заквасена сметана по твоя начин и вече го няма:)Приготвяла съм го с различни плодове, включително и в оригиналния вариант на Студи, но комбинацията на ябълки и сливи за мен е фаворит. Радвам се, че споделяш принципа, че хубавите неща трябва да се размножават:) Презентирала си го по много изискан и красив начин. Поздравления за страхотните снимки, мила! Сега ще трябва да търся сушени чареши май:)Прегръдка с пожелание за хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  13. Ирма,
    започвам първо с комплиментите -
    и пилето по унгарски ми хареса, и този сладкиш изглежда великолепно!
    Много ароматен, красиво подреден, поднесен и не на последно място, със страхотни снимки!
    Сърдечни поздрави и хубава вечер, Диана

    ОтговорИзтриване
  14. Кате, ами нали трябва да ги опитам нали са наред, орехчетата :) Може и по-вкусни да са станали от стоенето! :) Аз благодаря, мила за ласкавите думи и посещението! Прекрасен петък от мен!
    Роси, заразно е, мила :) И веднага бих те почерпила- избери си при мен ли идваш или при Нели, а може и да ни редуваш! :) Прегръдки и много усмивки!
    Мария, дано удобният случай е по-скоро, иначе рискуваш после да съжаляваш, че не си побързала :) Поздрави и хубав петък от мен!
    Нели, не спираш да ме ласкаеш, а заслугата е твоя, миличка! Благодаря ти! Ще има бис и при нас и този път със сини сливи - усещам какво ще направи приятният им, леко киселичък вкус, ммм! Сърдечна прегръдка имаш от мен!
    Дианка, пилето не е по унгарски, мила - в цяла бивша Югославия спорят за автентичността му, а унгарците си траят, 'щото си имат друга, по-различна рецепта. ;) Благодаря ти за комплиментите! Сладкишът е наистина впечатляващо вкусен! Слънчев и усмихнат петък ти желая! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  15. Ирма, с теб винаги е много приятно, няма неволя, която да те откаже да направиш нещо вкусно! Импровизациите ти се отдават и как няма, като си истински кулинар! Много ми харесва представянето на сладкиша и как си го съчетала с ореховото вино, и аз го наричам ликьор :)

    ОтговорИзтриване
  16. Благодаря, Бети, много си мила!
    Аз това го направих наистина на вино, т.е. с добавка само на вино и малко захар, даже на мен не ми благнее толкова, но милото е категоричен, че е ликьор. Към края на май ще са готови орехчетата за нова реколта орехов еликсир, та тогава ще направя истински ликьор! :)))
    Приятен ден ти желая!

    ОтговорИзтриване