24 септември 2013 г.

Най- вкусните СОЛЕНИ КЕКСЧЕТА – със сирене и кашкавал



Някога, когато бях много млада, а децата ми твърде малки правех често солен кекс, в голяма правоъгълна тава, като питка. Нарязвах на квадрати и го поднасях с кисело мляко или айрян. Вкусен беше и те се преваряха кой да омете повече квадратчета. Времето течеше, аз съзрявах и по малко поумнявах в същото време ;), сдобих някои навици в кухнята, станах по уверена в приготвянето на ястия, сладкиши и соленки, научих нови рецепти и методи на готвене, а шкафовете си зарих с разни джаджи и всякакви съдове. Естествено, както всяко ново нещо у дома, така и тях се скъсвах да използвам и в един момент соленият ми кекс се трансформира в солени мъфини/кексчета. Рецептата обаче не е променяна от тогава и ще си остане така. Най-любимите кексчета на синът ми - със сирене и кашкавал - никога не отказва да си похапне от тях. В случая важно е тестото, плънката търпи промени и импровизации – може да е само сирене, само кашкавал, да добавите някакво месце (шунка, кренвирш, салам, пушено месце...), любими зеленчуци – морковче, грах, чушка (с червена ни харесва особено много). Може да ги подлютите леко с добавка на наситнено чили и да ги поднесете с бира в горещите летни дни. Всяко решение си остава индивидуално - според случая, желанието или наличните продукти.
А рецептата в общи линии е такава:


Продукти

4 яйца
1 ч.л. сол
500 гр. кисело мляко (понякога ползвам квасена сметана) + 1 ч.л. сода бикарбонат (да шупне)
250 гр. бяло брашно + 1 бакпулвер (пресяти заедно)
1 ч.ч. по-едро мляно брашно (на плика ми пише остро) или фин пшеничен грис
1 к.ч. разтопено масло (може олио или маргарин)
150 гр. кашкавал (на кубчета)
200 гр. сирене (натрошено на по-едро)

 Приготвяне

Пускаме фурната да се загрее на 220° - 230°.
Разбиват се най-напред яйцата със солта и се добавя шупналото кисело мляко.
Разбърква се добре и се добавя бялото брашно, пресято с бакпулвера, хомогенизира се сместа и на порции се налива мазнината, при постоянно бъркане. Сместа малко ще се разреди от нея и тогава прибавяме другото, по-зърнесто брашно (грис). Отново хомогенизираме и добавяме кашкавала и сиренето, като внимателно разбъркваме, за да се разпределят навсякъде. Внимаваме да не се намачка много сиренето – трябва да се усеща след изпичане.
Намасляваме добре форми за мъфини и поставяме книжни капсулки (може и без тях), в които насипваме от тестото до 2/3 от обема им.
Печем около 12-15 минутки или докато добре се зачервят и стегнат.



Това е! 

По желание може да се добави накрая, заедно със сиренето и други добавки като чушка, маслинки, колбас, пресен грах или полусварен морков...


След като напълних 12 капсули, в останалото тесто сложих наситнени червена чушка, зелени маслинки  и малко пресен розмарин. 





Получава се много добре на вкус, а ароматът пак покани бързо, бързо съседката. :)

.....

Като казах съседка, се сетих за една друга, от онова, по-младо време, в което не веднъж се случваше на вратата да се позвъни и тя да застане там с усмивка и блеснали очи:
"Чух те като пусна миксера, пък и надуших фурната, та ето ме, ида! Какво да донеса - кафе, чай или нещо по-?"  :)))
Не съм я срещала от много години, живее във Великобритания, но се надявам да има и там съседки, чийто миксер да чува и на чиято врата да звъни с нетърпение и нескрито вълнение! :)))


43 коментара:

  1. Ирме, сигурно са най-вкусните кексчета, пък и толкова любов си вложила в тях. Изглеждат страшно апетитно!
    Сърдечни поздрави и хубав ден, Ирме! :)

    ОтговорИзтриване
  2. Чудесна са, Ирма!
    Бих похапнала с удоволствие!
    А за съседката какво да кажа - как няма да звъни жената като приготвяш такива вкусотии!
    Прегръдка и много усмивки!

    ОтговорИзтриване
  3. Е, Ирма, някои навици НЕ бива да се променят-рецепти също;) И моите обичат подобни мъфинки, но съвместната поява на сирене и кашкавал не съм предлагала. Изглеждат мнохо, много добре за неделна закуска!

    ОтговорИзтриване
  4. Благодаря ви, момичета! :)
    Тези мъфини, освен че са вкусни, стават и много пухкави, а когато ги разчупиш още топли, топли, кашкавалът все още не е стегнал и се точи на конци - ние така много обичаме. :) Това ме подсеща че имам някъде една точно такава снимка, та ще кача и нея.
    Поздрави и сърдечни пожелания от мен за една слънчева, прекрасна сряда!

    ОтговорИзтриване
  5. Толкова са сочни и неустоими, че ми се иска да се пресегна и да си взема! Прегръдки! ;)

    ОтговорИзтриване
  6. На драго сърце бих те почерпила, Еви, само да си ми наблизо! ;)
    Прегръдка ти връщам и аз!

    ОтговорИзтриване
  7. Не зная дали сте получили моя ко-
    ментар,но не сте написала в продук-
    тите количеството бакпулвер,след
    това го споменавате при приготвянето на тестото.
    Благодаря Ви.
    Румяна

    ОтговорИзтриване
  8. Наистина съм пропуснала да го впиша в продуктите, но вече е поправено. Благодаря за вниманието, Румяна!
    Поздрави и хубава вечер! :)

    ОтговорИзтриване
  9. Ирма, за кой ли път тази личната част все едно съм писала аз....Невероятно сходство, поне виртуално! Страхотни солени мъфинчета, пазя едно за закусчица! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  10. Много е хубаво да имаш вкусна съседка като теб, Ирма! Кексчетата изглеждат много вкусни!Напомнят ми за малая, който знам от майка ми, и който трансформирах в кексчета и аз като теб. И с различните добавки всеки път различни...:)
    Прегръдка, мила Ирма!

    ОтговорИзтриване
  11. Може да е от зодията, Иглика ;)) Драго ми е, че ти допадат моите кашкавалени мъфини! И още едно ти предлагам, за късна закуска - те остават дълго меки и свежи.
    Хубаво е Бети, ама и аз да попадна на такава съседка ще е още по-хубаво, само че нямам такова щастие. Една рускиня има наблизо, но не достатъчно :))
    А твоят малай помня, че много ми допадна и съм си запазила рецептата, но още не съм изпробвала. Ще си взема бележка, обаче! :)
    Поздрави и свежо, красиво утро ви желая, момичета!

    ОтговорИзтриване
  12. Да ти кажа, честно, не съм ти съседка, обаче ги надуших отдалеч. Много обичам солени кексчета, кексове и т.н. твоите изглеждат просто неустоимо. Рецептата и съчетанието на продуктите обещават нещо наистина вкусно. Ами кажи с какво да идвам!? :) Прегръдки от мен!

    ОтговорИзтриване
  13. Ирме,много си сладкодумна и увлекателна!Искам да си ми съседка да диетуваме заедно,ама и да наваксваме,защото при тези вкусотии не виждам как бих балансирала инак!Страхотни пухкавелки си направила!Отивам да оплакна око и по маковия сладкиш-пак и отново!Гуш!

    ОтговорИзтриване
  14. Кате, с каквото ще те докара най-бързо, мила! :) И предупреждавай, за да опека нови докато се доставиш, че от тези няма и следа отдавна! :))
    И аз искам, Роси, че да видиш как ще ти играя опитно зайче за всички изкушения, дето показваш...особено за кайсиевите! ;))) Колкото до диетите, ще трябва и с друго да ги комбинираме, че да си останем и красиви, нали? :)
    Благодаря ви за милите думи, момичета!
    Прегръдки и много усмивки ви пращам!

    ОтговорИзтриване
  15. Ирма, и кюфтенцата в сос изглеждат страхотно, но тези кексчета ме грабнаха - обичам соления им вкус,
    твоите изглеждат много фини, ароматни и с тази добавки - неустоимо изкушаващи!
    Благодаря за хубавата рецепта, поздрави и усмихнат уикенд, Диана

    ОтговорИзтриване
  16. Благодаря ти, Дианка! Комплимент от тебе, означава много за мен! :*
    Поздрави сърдечни!

    ОтговорИзтриване
  17. Наистина най-вкусните солени кексчета! Благодаря за споделената рецепта!

    ОтговорИзтриване
  18. Много са хубави :) Благодаря за рецептата :)

    ОтговорИзтриване
  19. Кексчетата са прекасни, вписвам ги в моята книг :) благодаря сърдечно...... синът ми е на 3г е влюби в тях :))

    ОтговорИзтриване
  20. Цветелина, Анонимен, Анелия, благодаря ви за доверието, дами!
    Радвам се, че ви харесват моите солени кексчета! Да ви е сладко! :)

    ОтговорИзтриване
  21. Какво да Ви кажа...благодаря,благодаря и пак благодаря.Получих рецептата от приятелка,която каза ,че са чудесни,но аз дълго се колебах.Днес се реших и ги направих.Наистина чудесна рецепта!Много Ви благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се да го прочета, Нина! Кексчетата са наистина страхотни. Аз благодаря, за доверието и че ме подсети да направя пак!
      Поздрави и хубава неделя!

      Изтриване
  22. току- що ги приготвих....невероятно вкусни

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Колко хубаво! Приятно ми е да знам, че се харесват на толкова хора! Да ви е сладко и пак да направите! ;)
      Поздрави и хубаво лято!

      Изтриване
  23. Привет ! Два пъти го приготвих ,използвах грис ,който щях да изхвърля.Много вкусен ! Благодаря за споделената рецепта !!!Валя

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ама, как ще хвърляш гриса?! От него толкова вкусни неща могат да се приготвят и е толкова полезен :)
      Радвам се, че си се доверила на рецептата ми, Валя и си останала доволна! Да ти е сладко и пак заповядай!
      Поздрав и хубави летни дни ти пожелавам!

      Изтриване
  24. Направих тези вкусни кексчета на дечицата ми. Благодаря много!

    ОтговорИзтриване
  25. Благодаря за рецептата! Наистина станаха чудесни! :)

    ОтговорИзтриване
  26. Мъфините са много вкусни но се залепиха в хартиените форми,на какво се дължи това според вас,благодаря предварително.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Понякога мъфините се залепват за капсулите, независимо дали са сладки или солени и по тая причина някои хора се отказват от тях. И на мен се е случвало и много ме дразни, но ако няма наблизо гладни и настървени, които да им се нахвърлят веднага, след изстиването им капсулките се забелват много добре. В случая мисля, че са били още топлички, а и кашкавалът още много течен. Спазихте ли точно рецептата? Защото точно тези мъфини на мен не са ми правили подобен проблем.
      Поздрави!

      Изтриване
  27. Ирме, чудесна рецепта! Какъв е броя на мъфините, които се получават от тези продукти - на два пъти ли ги печеш?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Амии, не съм правила отдавна от тях, Кремена, а и рядко ги броя, но мисля, че излизат от 12 до 16 броя, в зависимост от големината на формите. Аз пека едновременно в две форми с по 6 гнезда, но се е случвало и да допълня с няколко единични накрая.
      Поздрави!

      Изтриване
  28. Готови са.Вкусни.Докато ги чаках да станат се поразходих тук при теб,с чаша кафе.Блога ти е по различен от фейс-страничката.Харесах си банички с лозови листа,други идейки за закуска...домашна баница.Красиви и чудесни презентации.Хубав ден,успешна нова седмица,Ирма!Ани

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Ани! Радвам се, че си намерила при мен идеи, с които да разнообразиш трапезата си! Да ти е сладко! :)
      Поздрави и усмивки от мен!

      Изтриване
  29. Това е нещо уникално!!! Станаха просто неописуеми! Детето ми не може да спре да яде, аз също ;) Изобщо не е преувеличено заглавието. Благодарим за този шедьовър!!! Ели

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за доверието и споделеното мнение, Ели!
      Радвам се, че съм била полезна и най-вече, че ви е било толкова вкусно!
      Поздрави и усмивки!

      Изтриване
  30. Най-добрата рецепта за солени мъфини в нета. Благодаря!

    ОтговорИзтриване
  31. Здравейте! В момента, кухнята ухае на тези чудно-пухкава кексчета. Единствено, смених брашното с пълнозърнесто, поради липса на бяло, но с нетърпение очакваме да ги опитаме всички. Благодаря за споделената рецепта! ❤

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А аз благодаря за доверието, Бени! Вярвам, вкусно сте си хапнали! :)
      Поздрави сърдечни!

      Изтриване