4 октомври 2016 г.

Гъбено велуте

/Mushroom Velouté/


Не е нещо невиждано, но ви уверявам, че е толкова вкусно, че опитате ли го, няма да можете да спрете да кусате, докато не си изпразните купичката!


Да си призная, много рядко поглеждам към кулинарните, телевизионни предавания. В последната година я има два-три пъти, я не. Но за сметка на това моят мъж редовно прещраква на тези канали. Гледа и преглъща. Не, че е умрял от глад, не че не му готвя разнообразна храна, но все там му е очето. Както в хранителните магазини, все около месарският щанд се върти. Боже мой, мисля си, този човек как може да е все гладен?! Казват, че това било страст. Може, но за мен все още е неразбираемо, дори и да се водя кулинарен блогър. Та преди няколко вечери пак го засичам пред телевизора, в компанията на Жак Пепен. Тъкмо бях приключила с последните задължения за деня и буквално се проснах на дивана до него. Мълча си, гледам в екрана, но умът ми блуждае някъде, докато не ме сепна репликата: Ето го, и той като теб и Йоли, пак хвана пасатора! (Йоли, ако четеш, знай, шега е това - никой не ползва повече от теб този уред. „Всичко с пасатора готвиш“ :) ). А Жак Пепен правеше някаква гъбена супа, в която сложи и дафинов лист. Хм, не бях се сещала до сега да сложа и аз. В други супи, в някои ястия – да, но точно в гъбена супа не. Загледах се нататък какви ще ги свърши, но ми звънна телефона. Когато приключих разговора, дядо Пепен сервираше крем супа. А милото, понеже не е любител на пасирани супи я нарече „валат“. Веднага ми светна – велуте с гъби е било. И като ми влезе в ума, та ей я днес у дома за обяд. Не съм търсила рецептата на Жак Пепен, но сложих дафинов лист. Много ми допадна вкусът ѝ с него. И противно на правилото да се ползва течна, готварска сметана, аз ползвах заквасена. Страхотна гъбена крем супа, но някак по-различна, по-мека и с един деликатен вкус. Ако изчакам да изври всичката течност и смеся с гъстата, квасена сметана, ще се получи страхотен пастет. Ето още една идея!
Та, супата.


Продукти
/за 3 порции/

3 с.л. олио
40 гр. масло
1 малка глава лук
1 скилидка чесън
1 с.л. брашно, равна
10 - 15 пресни гъбки, според едрината им (ползвах кафявите, кралски печурки)
3 средни картофа
1 връхче от клонче розмарин или свежа мащерка (по желание)
1 дафинов лист (не много голям)
1 ч.л. сол ( или на вкус)
½ ч.л. прясно смлян черен пипер (или на вкус)
100 мл. вино розе
3 пълни с.л. с връх заквасена сметана (или на вкус)

за гарниране
шепа запечени и нарязани орехови ядки

Приготвяне

Поставяме малка тенджерка на среден огън, наливаме зехтина и добавяме маслото. Когато се стопи, прибавяме почистения и нарязан на тънки шайби лук и пресованата скилидка чесън. Бъркаме с дървена лъжица, докато се карамелизират, след което ги поръсваме с брашното и запържваме при непрекъснато бъркане не повече от минута-две. Дърпаме тенджерката настрана от огъня и добавяме гъбите, нарязани на едро, обелените картофи, също нарязани на едро, розмарина и дафиновия лист. Посоляваме, поръсваме с черен пипер и поливаме с виното. Връщаме на котлона и щом заври, наливаме около 600 мл. гореща вода, разбъркваме всичко, намаляваме огъня до слаб и похлупваме тенджерата с капак.
Оставяме ястието да къкри до пълното омекване на зеленчуците, след което изваждаме розмарина и дафиновия лист, а супата пасираме до гладкост.
Разбиваме в купичка квасената сметана и разреждаме с един-два черпака от супата. Връщаме сместа в тенджерата, разбъркваме и отвеждаме настрана.

Орехите за гарниране запичаме в сух тиган на среден огън и при постоянно бъркане, докато се подсушат и си пуснат аромата. Изсипваме ги на дъска и ги нарязваме с остър нож.


Сервираме супата приятно топла и гарнирана с по 1 с.л. орехови ядки.

Количеството на квасената сметана може да варира според личното предпочитание. Ако е в повече, вкусът ще е по-млечен, цветът по-светъл, а текстурата по-креместа. 



17 коментара:

  1. Ирме, това велуте е една от любимите ми супи.
    Правя я само с гъби и без дафинов лист :)
    Сега вече ще сложа, както и малко вино!
    Сърдечни прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да ти е сладко, Дани!
      Със сигурност Жак Пепен сложи и други неща, но не си ги спомних, а и ми се щеше да не прекалявам с допълненията, та до картофите спрях аз. Вкусничко се получи и "по традиция" повторихме :)
      Хубав ден и прегръдки от мен!

      Изтриване
  2. Ирме, чудесна ти е супичката! Аз не съм гледала от никого, но реших да експериментирам веднъж и сготвих бистра пилешка супа (без застройка), която подправих с... дафинов лист и розмарин. Чудно ми хареса! Оттогава така правя и гъбената супа (пак бистра) - с тези две подправки. :)
    А иначе - май и аз съм "болна" от същото, от което и мъжа ти. :)))
    Да са ти живи и здрави всички вкъщи. Прегръдки от мен!

    П.П. Пуст Блогър... Дано скоро му оправят сървърите. Бъгнал се е и всички блогове, които ми бяха в списъка с любими, са изчезнали. Дано не стигне и до теб.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О, моята любима пилешка супа е именно бистра, Гери, но на останалите не е, така че не съм си угаждала с години. Но пък точно в нея дафинов лист не слагам, а цяла връзка магданоз и една камара зеленчуци, за по-богат вкус. Дори и едни трохички от сурово тесто си правя и суша, които после ползвам в нея, вместо ориз, картофи, фидета и т.п. Вълшебна супа се получава.
      Блогър се държи прилично при мен. Дано скоро се оправи положението при теб!
      Благодаря, за милите думи и хубаво пожелание!
      Прегръдки от мен!

      Изтриване
    2. Гери, и аз имах същия проблем, изчезнаха ми всички блогове, които следя...наложи се да ги добавям ръчно наново, даже помислих, че сама съм ги изтрила по невнимание...

      Изтриване
  3. Снимките ме впечатлиха, Ирме, прелестни са, толкова изчистени, светли! Супата съм сигурна, че е вкусна:) Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. В бяло настроение съм била, Кате. ;))
      Благодаря ти, мила!

      Изтриване
  4. Отговори
    1. Сигурно си напълнила кошницата, а? Не знам защо си вярвам, че ще ги береш от гората... :)
      Да ви е сладко, Марте!

      Изтриване
  5. Ирме, чудесна супа, прекрасни снимки, дано да имам време поне да я сготвя, за останалото е ясно, че няма да имам:), поне доато се пенсионирам:))
    Прегръдка, мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Весе, става за нула време, така че ще намериш малко, че да врътнеш една гъбена супичка. Пък и си заслужава, уверявам те! :)
      Поздрави и прегръдки!

      Изтриване
  6. Чудесна супа! Всички състаеки са в прелестна хармония!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Бети! За хармонията си много права! :)
      Поздрави и прегръдки!

      Изтриване
  7. Ахх, как обичам аромат на гъби! Страхотна супичка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. За този аромат няма сезон, макар че есента някак подсилва магията му. Благодаря ти, Зори!
      Голяма прегръдка за мама и готиния малък мъж! :)

      Изтриване